måndag 26 september 2011

Sockerkakans Rolls-Royce

I vanliga fall tycker jag att en sockerkaka är en sockerkaka. Varken mer eller mindre. Ibland är man sugen ibland inte.
Men nu har jag ändrat åsikt och vill dela med mig av ett riktigt gott recept som jag kommit fram till efter att jag blandat några bra recept.
Det här är sockerkakans Rolls-Royce






God sockerkaka
En sockerkaka som innehåller potatismjöl vilken gör den saftig och god. Dessutom så blir den bara godare efter nån dag när den har fått stå till sig en stund.
Recept:
2,5 dl socker
2 ägg
1,5 dl vatten
100 gram smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
0,5 dl potatismjöl
3 tsk vaniljsocker
Finrivet skal från 1 citron
Tilllagning:
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa ägg och socker pösigt.
Riv ner citronen.
Koka upp smöret och vattnet.
Blanda vetemjöl, bakpulver, vanlijsocker och potatismjölet väl i en bunke.
Häll över smör och vatten blandingen och rör till en jämn smet.
Häll över smete i en smörad och ströbrödad sockerkaksform.
Grädda i nederdelen av ugnen i ca 30 minuter, känn med en sticka så att den inte är kladdig i mitten.
Låt svalna ett tag innan den vänds upp och ner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar