torsdag 22 september 2011

(små) barn och nutidens teknik

Han är ännu inte fyllda två år men har sedan länge kunnat bläddra bilder på min Iphone och koppla om kanaler på Tvn.

Dagens barn är mer tekniskt smarta än vad deras föräldrar var vid samma ålder (forskningsresultat har publicerats i diverse populärvetenskapliga magasin senaste åren).


Givetvis är ju inte det så konstigt med tanke på den tekniska & mediala utveckling som varit de senaste 30 åren.
När vi var små satt vi med våra brioklossar och staplade dem på varann. Medan våra småbarn sitter och leker med de senaste apparna på våra mobiler.
Jag tänker inte gå in djupare på ämnet. Jag bara reflektera över en intressant utveckling (på gott & ont).


Igår när lille M kom hem från Dagis rusade han in på sin storebrors rum. Jag hängde upp kläderna och tittade efter honom. Han hade snabbt klättrat upp på stolen och satt sig framför 9åringens dator. Nu pillade han på tangenterna och kikade upp mot skärmen.
- Vad gör du gubben? Undrade jag.
- Men mamma, Datååjj! Fick jag till svar.





Självklart skulle jag förstått att min ännu ej fyllda 2åring höll på med Datååjj ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar