lördag 17 april 2010

Vart tog den hederliga Sirapsflaskan vägen?








Studerade min man som gjorde matsäck till bonussonen häromdagen.
Pankakor nutella, ballerina, kladdkaka, smarriga mackor dricka. Lyx!


När jag var liten var det saft i sirapsflaska bröd med kokt eller stekt ägg som gällde.
På sin höjd kunde man få prickigkorv på mackan eller kalles Kaviar. Det var lyx när man fick med sig en trekantigt tetra-festis.


Är inte barn lite väl bortskämda idag? Är det såhär överallt eller bara här på landet bland hästgårdsfolk? Kommer jag också skämma bort bebis på detta sätt om några år?



Tog upp detta med min söta kusin som var på besök och vi skrattade åt hur tiderna har förändrats på bara några år.
När vi var små var det aldrig tal om bälte eller bilstolar. Hon fick sitta i bagageluckan i deras Volvo 240 kombi om det var många i bilen. Där fram satt föräldrarna och rökte för fullt.
När vi var små delade man på en 33cl dricka. Idag bälgar barn i sig 2-litare själva.
Idag har barnen egna barnkanaler med barnprogram från morgon till kväll. När jag var liten var utbudet så begränsat att man i brist på annat tittade på det tråkiga finska barnprogrammet "Moi Mukulat" (hej små knattar) som var före Bolibompa.
Hade man sedan otur var det bara Tjeckisk dockteater under barntimmen.

Idag har barnen jättemånga aktiviteter som de bollas mellan under veckorna. Jag, jag var en "skogsmulle" thats it!


Nu låter det ju verkligen som att jag är lastgammal, men faktum är att det bara är 20år sedan jag var barn och det var på detta sättet.



Vissa saker är bättre idag andra var bättre förr.

Bebis skall i alla fall få starta en ny trend när han börjar dagis/skolan.
Vi skall införa och ”hypa” den hederliga sirapsflaskan

1 kommentar:

  1. Haha! Ja så är det verkligen :) Åka i bagageluckan var ju det bästa som fanns :)
    Malin

    SvaraRadera