tisdag 6 april 2010

Skillnader och Kontraster


Jag har funderat över det här med skillnader och kontraster om man jämför landet och stan.

Låsa ytterdörren är en självklarhet när man bor i lägenhet (även på dagen) Bara tanken på att man inte skulle låsa dörren till sin lägenhet får det att kännas obehagligt i magen (Även om man bor i ett lugnt område).
Här på landet skulle det vara lite underligt om man hade låst dörr mitt på dagen (då skulle nog folk titta snett på en och undra vad man hade att dölja).
När jag flyttade ut till landet låste jag ytterdörren av bara farten. Nu låser jag inte ens när jag tar vovven på promenad. Vi låser bara på natten.

Fast ändå tror jag det sker fler villainbrott än inbrott i lägenheter. Man får lite av en falsk trygghet när man har en tomt runt om sig och inga främlingar precis utanför ytterdörren.

En annan stor skillnad är det här med att låna matvaror av varandra. På landet är det ingen som helst konstighet med att man går över till grannen om man saknar någon ingrediens till ”kakan”.

Om jag i stan´ hade gått över till min granne för att höra om hon hade lite mjöl att låna mig, hade hon verkligen undrat eftersom närmsta affär ligger nere på gatan! I stan´ lånar man däremot verktyg av varann. Det har hänt mig flera gånger att grannar knackat på och frågat om jag haft en skruvmejsel eller liknande (och verktyg har det alltid funnits tack vare min kära far som sett till att jag haft en rejäl verktygslåda. Eller som min syster säger en ”Big ass Verktygslåda”).

Om man på landet däremot gått in till grannen för att låna en skruvmejsel hade de lyft på ögonbrynen (vem bor på landet utan ”basverktyg”!?).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar