fredag 30 april 2010

Barnprogram vi minns – Nostalgitripp 70tal





Nu när Bebis börjar intressera sig lite för TV´n får det mig att fundera på vad som är bra och stimulerande för honom och vad som stressar honom. Vad som stimulerar hans framtida språk och egna fantasi.

När jag satt och funderade över detta kom jag att tänka på min TV-barndom


Gamla hederliga barnprogram vi minns

ALF – Bångstyrig, lat, busig och underbar (en fredag med lite popcorn & ALF på TV, då kan vi snacka fredagsmys a´la 80-tal)

Fragglarna – ett riktigt Favvoprogram. Jag Älskade det

Sesame street – Bra musik och kul karaktärer

Vilse i Pannkakan Ni kan säga vad ni vill, jag ÄLSKADE Staffan Westerberg med systeryster, lillstrumpa och gänget.

Björnes Magasin –Mins den grå lilla tygsnigeln

Fablernas Värld – Klok bra barnunderhållning

Dr Snuggles - super Say no more

HAJK - Mysgubben som fick barn att koka föräldrarnas LP-plattor runt om i Sverige

5 Myror är fler än 4 Elefanter – Pedagogiskt & underhållande (visste ni att syftet med programmet var ”att förebygga läs- och skrivsvårigheter i skolan” Det är sant).

Linus på linjen – denne ilskne lille streckgubbe var underhållande då

Anslagstavlan (på min tid var utbudet av barnprogram ändå så knapert de första åren att ”Anslagstavlan” räknades till underhållning för oss (radiotjänst pejlar nu i kiruna, uppsala, kalmar osv)fniss.

Trazan & Banarne – Hade dem på LP till o med

Humle och Dumle – Har sett på barnkanalen att de kör en kopia på hakorna.

Boktipset - en soffa som var gjord som en hand i regnbågens färger. Signaturen var lätt att nynna till, fastnade i huvudet (du hör den nu va ;-) Na, na, nani nanana, Na n ana n ana naa

hahaha Oh my good, kolla in detta




Bamse – Rättvis, klok, underhållning som lärde ut etik, moral och emp

ati

Proffessor Baltazar - detta var en av mina absoluta favoriter som barn (ville döpa vår son till Baltazar men fick inte för mannen)

Barbapapa – När skall hypen släppa (bebis har massa söta barbapapa saker)

Babar – Bebis har fått ärva mina gamla böcker med vackra illustrationer.

Spöket Laban – Det snälla spöket

Lilla Anna och Stora Farbron – Gillade teckningarna & berättarrösten

Tummen – Ytterligare en favvo skapad av duon Inger och Lasse Sandberg (som de två ovan)

Från A till Ö – Hedvig var cool

(kola in - här var vi superpedagogiska)



Skrotnisse – Åh vad jag gillade detta (lärde mig som barn ordet eremit från detta program)

Ika i rutan – Detta var också ett barnprogram som jag hatade (tittat på klipp nyligen & jag fattar varför. Skitkasst än idag)

Alfons Åberg – Vi alla har väl vår egna lille Molgan ibland ;-)

Televinken – och Anita, rätt kul när man var liten (för liten var jag när detta gick)

Beppes Godnattstund – Härligt med alla kuddar (men även här var jag riktigt ung när det gick)

Disney Dags – på gränsen (man erkände inte riktigt att man tittade på det)

MR Magoo - Jag hatade detta program men i brist på annat. . .

Bumbibjörnarna – Hör jag intromelodin blir jag varm i magen än idag

Inspector gadget – loved it (vill ha intromelodin som ringsignal)

Så till sist icke att förglömma de fruktansvärt tråkiga Tjeckiska dock/skugg teatrarna

Har jag glömt nått? Komplettera gärna.

Inser att min generation (1978) ligger i en brytpunkt mellan -70 och -80tal när det gäller barnprogram.

Hittills har min lille darling visat intresse för:

1a plats Småkryp (beats me)

2a I Drömmarnas trädgård (gulligt, lugnande barnprogram med kul ljud)

3a Fiffi i Blomsterlandet (till mammas stora glädje)

1 kommentar:

  1. Hej känner igen mig jätteväl i alla barnprogrammen är själv född 1977 och saknar verkligen alla dessa program....

    SvaraRadera