lördag 10 april 2010

Förklädda gentlemän i miniformat





När jag tillbringade en vecka i stan senast så åkte jag kollektivt med bebisen för första gången.
Till min förvåning och glädje var alla mycket hjälpsamma med barnvagnen.


Vid ett tillfälle stod jag längst bak i vagnen med ett gäng killar i 15-17års åldern (tuffa hiphop dudes). Det började skymma ute och jag skulle av vid nästa station.
Plötsligt hör jag hur den ene killen väser till en annan
- Skall du eller jag?
(jag fryser till is och tänker. NEJ, de skall råna mig!) Den andre killen säger
- Nej jag tar henne! (Shit!)

Under loppet av några millisekunder har killen hoppat fram och tagit tag i vagnen, för att hjälpa oss av.
-TACK! Vad gulligt av dig! (säger jag, jätteförvånad och skamsen över mina fördomar)
- No problemo, svarar killen, ler mot mig och hoppar på vagnen igen.

Glad, med en varm känsla i magen promenerar jag hem mot lägenheten med bebis. Känner glädje över att inte allt i vårt samhälle hårdnar och blir hemskare.

Jag hade mött framtidens gentlemän!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar