söndag 27 februari 2011

Manligt vs kvinnligt del 1


Hur kommer det sig att vi kan vara så olika, gilla så olika, beté oss så olika OCH ändå dras vi till varann. "Opposite attracts" säger man ju, och så är det nog. MEN, det kan vara nog så störande till och från.

Ta idag som exempel. Mannen och jag skulle till IKEA för att inhandla hyllplan (till vår platsbyggda bokhylla).
Redan innan vi satt oss i bilen började mannen stressa upp sig och påstod sig ha ”såå mycket att göra när vi kommer hem så vi får skynda på lite när vi kommer till varuhuset”.
Jag hörde honom inte för jag dagdrömde om de där nya växterna som kommit in och de snygga vaserna, kuddfodralen, den där praktiska skålen Och så klar Doftljusen! Sedan måste man ju passa på att kika förbi fyndavdelningen när man ändå är där (spelar ingen roll att man aldrig hittar nått på fynd) det måste bara göras.
När vi svängde in på parkeringen muttrade mannen över alla bilar och påstod sig bli orolig i magen (underligt. Hur kommer det sig att han alltid blir dålig i magen när vi går i affärer?!). Jag påpekade att de hade fått in solcellslampor som skulle kunna vara kul att kika på också ;-)

Min man tycker att ett perfekt IKEA besök är: in, ta varan/varorna man skall ha (gena förbi avdelningar om det går). Snabbt sikta in sig på kassorna och åka hem.
För mig (& många kvinnor med mig) är ett perfekt IKEA besök: strosa runt i varuhuset i lugn takt. Gå igenom alla avdelningar, gärna ta en fika, lukta igenom alla doft ljus, osv. Ni känner till proceduren. . .
Kanske förstår ni hur det gick för oss idag!
Resultatet blev: En dålig kompromiss där ingen av oss blev särskilt nöjd. Antagligen så som det ser ut för många par.
OCH det här med IKEA´s doftljus. . . Alla tjejer fattar ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar