onsdag 15 juni 2011

Jag var 10år & skulle sluta 3an




I morgon är det skolavslutning för Bonussonen.
Sommarlov visst väcker det minnen. . . .



"den blomstertid nu kommer" Ljuvligt doftande syrener, jordgubbstårta, myggbett, smultron & sena solnedgångar.


Men idag har vi ett klädproblem här hemma eller rättare sagt en smärre klädkris! Bonussonen som går ut tvåan & är 9år vill ha på sig en svart kostym som är tre storlekar för liten & ytterst dyster. Mannen & jag försöker få honom att överväga en mer "preppy-stil" à la Hilfiger. Men Bonussonen är fast bestämd vid "begravnings-kostymen" till sommaravslutningen tyvärr.


Detta ger mig verkligen en - trip Down memorylane.
När jag var liten ville jag Alltid ha på mig prinsess- klänningar (men det funkade ju givetvis inte i realiteten). Det pågick alltid en diskussion mellan min mamma & mig. Hon försökte få mig att använda dåtidens moderna kläder, medan jag ville ha riktigt prinsessiga kläder. Min mamma ville bara mitt bästa (hon ville skydda mig mot barns elakheter).

Men vid en avslutning vann min envishet. Jag var tio år och skulle gå ut trean. Detta var i slutet av 80-talet början av 90. Vi talar neonfärger blandat med armygrönt. Stentvättade jeans & oversize t-shirts.


Mode var - tvserien Blossom! Men Jag var stolt klädd i en rosa fluff-kläning! En klänning som var sådär tre storlekar för liten (med en dragkedja på bristningsgräns).


När jag tittar på avslutningsfotot börjar jag alltid fnissa. Där står mina klasskompisar med sina
Trance Dance-frisyrer, mumkjackor & owersized t-shirts och så jag i våfflat hår och en för liten marängklänning (vad mamma måste ha skämts). Men jag kommer ihåg känslan jag hade än i dag. Jag kände mig urtjusig, som en prinsessa (& jag brydde mig inte om kamraternas kritik för "nu var det sommarlov!")

Så när Bonussonen så gärna vill ha sin lilla kostym så skall han få det!
Men tillsammans kom vi på en kompromiss som han faktiskt gillade mer än sitt första val.
Inga lackskor, inga fin byxor. Men skjorta, fluga & kavaj <3



- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar