måndag 5 december 2011

Det går INTE bra nu

Fy vad jag bara måste få gnälla nu!
En sån skitmorgon rent ut sagt.

Började med att Lille M väckte mig klockan 04.00 och gallskrek (nattskräck igen). Efter det kunde jag inte somna om (och jag somnade 01.00 inatt). Alltså blev det endast 3 timmars sömn för mig.

När jag gick ut med vovve i minusgrader i den bäcksvarta skogen började det ösa ner hagel.
Jag insåg att jag inte skulle kunna cykla till dagis just då, så jag ringde dem och sa att vi ”kommer efter frukost”.
Sedan blev det en morgon full av ”Hej 2-års trotts”. Ingenting gick smidigt, allt var en ”kamp”.



Inte ens frukost ville han ha. Jag prövade med ostsmörgås, gjorde ”tomtegröt”, prövade att ge honom yogurt, banan, vanlig gröt och tillslut välling. Men han vägrade allt (självklart blir man som mamma stressad i detta läge eftersom man inte vill att han skall gå hungrig på dagis).
Kläderna slet han av sig hela tiden och han skulle INTE till dagis minsann!




Nu är det så att vi tyvärr är inne i en årstid då mycket kläder skall på. Det är vantar, halsdukar, overaller, extrasockor, kängor mm. Lille M bestämde sig för att han inte ville ha på sig något av detta denna morgonen och stressen blev bara värre och värre. Som om inte detta var nog så fick jag inte till hans cykelhjälm. Vi stod tillslut fullt påpälsade och svettiga i hallen och jag fixade nog med hjälmen i 5 minuter (det hade varken Lille M eller jag tålamod till).
Ute var det Kallt! ”bäddade in plutten i fårskinn och fleecefilt. Mina lår frös till is.

Så till ”lagen om alltings jävlighet”

– Jag ramlade. Inte en gång utan tre gånger!
Mina vantar var bara att slänga, vänster knä värker och cykelstångar är hemska!
Som tur var vek sig ”pinnen” mellan min cykel och vagnen så lilleman är oskadd.




När vi väl kom till dagis var det en ganska kaos artad stämning även där, med barn som grät överallt och stackars fröknar som inte räckte till. Ville bara ta med mig lilleman hem igen och börja om morgonen för oss. Kändes inte bra att lämna honom där men jag bet ihop och tröstade honom med att "mamma kommer snart".



En riktigt dålig start på dagen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar