onsdag 9 juni 2010

Du blomstertid nu kommer . . .






På torsdag har bonussonen sin första skolavslutning och sitt första riktiga sommarlov. På avslutningen skall han uppträda (det är modigt av honom) men det är inte frågan om Idas sommarvisa eller liknande. Han skall sjunga och dansa till Eric Saades hitt ManBoy. Tiderna förändras helt klart men det skall bli härligt med lite sommarlovsfirande (för det var längesedan).

Jag mins min egen barndom och de skolavslutningar jag haft. Det jag minns allra starkast är doften av syrener, känslan av ”prasslig prinsessklänning” mot bara sommarben, lukten i de varma överfyllda skolbarackerna (en blandning av fotsvett, fukt, starka parfymer och föräldrarnas kaffe i plastmuggar). Det låter kanske inte så mysigt men eftersom man visste att man firade in sommarlovet så kändes det underbart!
Så det bästa av allt ”jordgubbstårtan”. När jag var liten jobbade min mamma som lärare så hon hade också sommarlov (till min och min systers glädje). Dagen före avslutningen brukade vi plocka jordgubbar och göra en tårta. När vi varit på skolan och haft avslutning åkte vi hem och drack sommarsaft och åt jordgubbstårta. Det var en sån härlig känsla. En bra tradition som verkligen fick en att känna att ”nu börjar sommarlovet”!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar